12. 3. 2019
Chystáte se pořídit si nové elektrokolo, ale nejste si jisti, že vyberete správně? Nevíte, na co se při výběru zaměřit? Nezoufejte, pomůžeme vám, jak na to. Nejprve si zodpovězte následující otázky:
Městská elektrokola si nejvíce užijete při ježdění ve městě, nenáročných výletech po okolí, nebo při vyjížďce třeba na ryby po pěkné pěšině kolem řeky. Díky sníženému rámu umožňují snadný a pohodlný nástup a sesednutí, což nejlépe využijete právě v provozu - v každodenní městské džungli při dojíždění do práce nebo na nákup. Blatníky umožňují jízdu za každého počasí, na nosič můžete připevnit brašnu nebo košík s nákupem a elektrokolo můžete jednoduše postavit na stojánek. Nemusíte se bát ani jízdy v šeru či v noci, protože městská elektrokola jsou už z výroby vybavena předním i zadním osvětlením. Nehodí se pro jízdu v těžkém terénu a vyvarovat byste se měli i prudkých stoupání. Vybrat si můžete městská elektrokola ve velikostech 17“ a 19“ (model e-City 2.7 18“). Průměr kol je 26“ e-City nebo 28“ e-Country.
Městské elektrokolo je pro mě vhodné, pokud 90% cest vede po dobře upravených (zpevněných) cestách, nebo mám problém s nastupováním na klasické kolo a ocením nízký nástup.
Budete kolo využívat při dojíždění ve městě, ale chcete na něm vyrazit i na delší, nenáročný výlet? Pak je pro vás trekové elektrokolo Crussis to pravé! Jedná se o sportovnější variantu městského elektrokola, která však s lehkostí zvládne i polní cesty nebo pěšiny. Stejně jako městské elektrokolo, je i trekové vybaveno blatníky, nosičem a stojánkem. Model e-Savela vyrábíme ve velikostech 17“ a 19“, model e-Gordo ve velikostech 18“ a 20“.
Trekové elektrokolo je pro mě vhodné, pokud 85 % a více cest podnikám po silnicích, cyklostezkách nebo dobře upravených cestách v nenáročném terénu.
Sportovnější varianta trekového elektrokola, která má širší pláště a větší počet převodů. Díky tomu se skvěle hodí pro jízdu v lehčím terénu, ale pohodlně se na něm svezete i ve městě, do práce nebo na cyklostezce. Krosová elektrokola, na rozdíl od trekových, nemají blatníky ani nosiče. Ty však můžete kdykoliv dokoupit a namontovat. Touto změnou v podstatě získáte trekové elektrokolo. Nehodí se na jízdu v těžkém terénu. Dámská krosová elektrokola e-Cross lady vyrábíme ve velikostech 17“ a 19“, pánská krosová elektrokola e-Cross ve velikostech 18“ a 20“.
Krosové elektrokolo je vhodné pro ty, kteří převážně využívají silnice a cyklostezky (cca 70%), ale rádi kolo využijí na občasnou jízdu v lehčím terénu.
Nejuniverzálnější a nejsportovnější varianta elektrokola, se kterým Vás nic nezastaví. Zamilujte si bezstarostnou jízdu v terénu, do kopce i z kopce, po polních či lesních cestách a nejrůznějších pěšinách. Pohodlně se svezete i po silnicích a cyklostezkách. Horská elektrokola Crussis vyrábíme s průměrem kol 27,5“ e-Guera (15", 17“ a 19“) a e-Atland (18“ a 20“). Velikost kol 29“ nabízí Celoodpružený e-Full (18“ a 20"), e-Fionna (17" a 19") a e-Largo (18“, 20“ a 22").
Horské elektrokolo je vhodné pro ty, kteří si chtějí užívat výlety v terénu a zbytek cest podnikat po silnicích a cyklostezkách.
Informace o dojezdu je jeden z nejčastěji pokládaných dotazů kolem elektrokol vůbec. Odpověď však není vůbec jednoduchá. Je to podobné, jako když se snažíte odpovědět, kolik kilometrů ujedete s plnou nádrží vašeho auta. Dojezd elektrokola ovlivňuje celá řada faktorů:
kapacita baterie | čím vyšší má baterie kapacitu (udáváno v jednotce Ah nebo Wh), tím vyšší je skutečný dojezd elektrokola |
stav a stáří baterie | baterie postupným stárnutím přirozeně přichází o část své kapacity. Ke konci životního cyklu baterie nebude dojezd takový jako byl na začátku používání |
použitý motor | středový pohon s torzním ve srovnání s pohonem v zadním náboji se snímačem otáčení dokáže lépe využít energii z baterie a to až o 10% |
profil trasy | pokud budete jezdit v kopcovitém terénu, baterie se vybije dříve, než jízdou po rovině |
nastavení asistence | při jízdě na elektrokole můžete volit z 5 stupňů asistence elektrokola. První stupeň pomáhá nejméně a zároveň spotřebuje také nejméně energie. Stupeň 5 pomáhá nejvíce a nejvíce také spotřebovává energii z baterie |
váha jezdce a nákladu | vyšší hmotnost jezdce a nákladu negativně ovlivňuje spotřebu energie |
kondice jezdce | čím více šlapete, motor spotřebuje méně energie |
styl a plynulost jízdy | plynulá jízda je úspornější oproti střídání různých jízdních režimů či častém zastavování a rozjíždění, které snižuje dojezd |
dofouknutí pneumatik / plášťů | důležité je správné nahuštění pneumatik. Podhuštěné pneumatiky přináší lepší přilnavost v terénu, ale nesou s sebou i vyšší spotřebu energie. Naopak více nahuštěné pneumatiky přináší nižší spotřebu energie. Pro nafukování pneumatik dodržujte hodnoty stanovené výrobcem uvedené na plášti, jedině tak si užijete správný požitek z jízdy |
povětrnostní podmínky | ideální je jízda při teplotě okolo 20°C a v bezvětří. Jízda při nízkých teplotách či silném protivětru ovlivňuje dojezdovou vzdálenost. Počítejte s tím, že se v chladu baterie elektrokola rychleji vybíjí a dojezdová vzdálenost tak může být kratší až o třetinu než v jiných částech roku |
Jedná se o nejpoužívanější typ umístění motoru. Skvěle se hodí do městského nebo rovinatějšího terénu, protože od vás nevyžaduje frekvenční šlapání. Stačí pouze otáčet pedály a kolo jede za Vás (samozřejmě s vyšší spotřebou energie).
Výhody středového motoru:
Splňuje kolo předpisy umožňující provoz na pozemních komunikacích? Ano. Elektrokola jsou v zemích EU legislativně brána jako klasická jízdní kola, avšak musí splňovat určité předpisy. Aby bylo elektrokolo možné provozu na pozemních komunikacích musí být označeno štítkem na rámu kola. V tomto označení je uvedeno jméno a adresa výrobce (dovozce), soulad s evropskou normou EN15194-1, symbol CE a znaky 250W, 25 km/h a EPAC nebo PEDELEC. Současně musí být tyto údaje uvedeny v uživatelském manuálu nebo prohlášení o shodě. Všechna elektrokola Crussis tyto požadavky splňují.